Rättviks kyrka – skeppet vid Siljans strand

Nu har vi styrt kosan norrut igen… från Malmö till den lilla orten Rättvik, vackert beläget vid Siljans strand.
Rättviks kyrka är församlingskyrka i Rättviks församling i Västerås stift och den första kyrkan invigdes på 1400-talet, under årens lopp så har kyrkan förändrats och byggts ut. Det nuvarande utseendet kom på slutet av 1700-talet.

Rättviks kyrka är, precis som andra kyrkor, fylld av konst – och kulturhistoria men också av spännande och intressant symbolik. Kyrkans huvuduppgift är att sprida det heliga evangeliet, budskapet om Kristus. Symbolerna berättar om det gudomliga, det kyrkliga rummet är en viktig aktör i förkunnelsen om Jesus och kan ses som ett fönster till det himmelska.

Till exempel:

En kyrkas rum kallas sedan gammalt för skepp, Rättviks kyrka ligger på en udde vid Siljans strand så med lite fantasi så kan man se bilden framför sig att kyrkan, skeppet har lagt till vid stranden för att välkomna rättviksborna ombord. Destination: paradiset i öster, Eden. Det finns orsaker till att kyrkan är positionerad som den är, solen går upp i öster. Solen är en symbol för Kristus som uppstått efter det att han besegrat dödens mörker. I öster börjar den nya dagen och även den sista dagen då Kristus ska komma åter. I väntan på den dagen, så firar besökarna gudstjänst och mässa med blicken vänd mot öster. I regel så ligger även gravarna i öst – västlig riktning då de som har gått före oss väntar på uppståndelsens morgon.

Rättviks kyrka har formen av ett kors, en byggnad som berättar om evangelierna och Jesu kors. Ett rum där alla människor, oavsett ”skrot eller korn”, har samlats genom århundradena för att gestalta att man är en enda kropp i Jesus Kristus. Kyrkan är byggd i sten, ett hållbart material, ”den Eviges hus måste vara byggt för evigheten”. Korset är en viktig symbol för evigheten.

Bilden ovanför altaret i Rättviks kyrka föreställer Jesus med apostlarna under den första nattvarden och det finns en tanke även med detta. När altarringen fylls med nattvardsfirande besökare så sluts cirkeln, bilden och besökarna bildar en sluten cirkel. Nattvardsfirarna inkluderas i Jesus och lärjungarnas krets. Nattvarden blir en måltid som firas på gränslinjen mellan det jordiska och det himmelska.

DSCN0448

Välkommen till Rättviks kyrka.
Kyrkklockorna här är Dalarnas äldsta kyrktrio, Storklockan göts om 1593 och är den tredje äldsta av de ”dalaklockor” som ännu finns i bruk.

DSCN0449

Välkommen in!

DSCN0451

Här kan man följa utvecklingen från Rättviks första kyrka som invigdes på 1400-talet och fram till hur den ser ut idag.

DSCN0450

Den så kallade ”trebrudparsbänken” som härstammar från 1600-talet.

DSCN0460

Kyrkans altare, som är en form av Kristussymbol, ett tecken på Hans närvaro i sin helgedom. Altaruppsatsen är tillverkad 1705 av Caspar Schröder, hovbildhuggare och en av de främsta skulptörerna i Sverige

DSCN0455

 

Tillsammans med altaret så är predikstolen lite av kyrkans centrum, den tillverkades 1636 av snidaren Johan Matzon och Anders Pärsson Målare. Predikstolen är rik på bilder, bland annat så ser man Jesus i mitten som världens frälsare med en jordglob i ena handen och andra handen är höjd till välsignelse.

Medeltidskyrkans valv fylldes med bilder, målningar av bibliska motiv. Bilderna var till för dem som inte kunde läsa, för att de ändå skulle förstå kyrkans budskap. 1682 så vitkalkades kyrkan och målningarna förstördes. Vid restaureringen 1950 så tog man fram de gamla målningarna igen.

DSCN0458

 

Dopfunten.
Den medeltida dopfunten har fått fötter, ingen vet var den har tagit vägen. Denna är från mitten på 1600-talet. Under medeltiden så var dopfunten placerad vid ingången till kyrkan, dopet är porten in till den kyrkliga gemenskapen.

DSCN0456

 

Bilderna i bildsviten som man finner på den norra läktaren berättar om Kristi pinas historia och målades av Hållams Nils Nilsson från Färnäs på 1760-talet. Skulpturen under läktaren är på helgonet Sankt Erik.

DSCN0457

 

På södra läktaren finns bilder målade av Hållams Nils Nilsson, dessa bilder visar den helige Andes verk i människohjärtat.
Under läktaren finns en skulptur av Sankt Olof, som var den gamla kyrkans skyddshelgon. Den är gjord i norra Tyskland under 1400-talet.

DSCN0464

Helgonskulpturen av Sankt Stefanus är den äldsta av de tre skulpturerna och man tror att det är ett inhemskt arbete från 1300-talet.

DSCN0467

Orgelläktarens bilder föreställer Jesus med de tolv apostlarna är målad av falukonstnären Bernt Håkansson och tillkom till kyrkan 1741.

DSCN0471

Utanför kyrkan så finns det så kallade kyrkstallar, där kyrkans långväga gäster kunde ställa in sina hästar. Dessa tillsammans med så kallade kyrkstugor (där de som behövde övernatta kunde bo) så växte det fram så kallade kyrkstäder.

Detta är bara ett axplock av vad som finns i Rättviks vackra kyrka, den är väl värd ett besök.

Källor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kyrkstallar
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttviks_kyrka
Informationsblad som finns att köpa för 5 kronor inne i kyrkan.

Foto:
E. Palmestedt

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.